Leggyakoribb neurológiai kórképek

demencia.jpg
zsibbadás.jpg
Stroke

Stroke egy gyűjtőfogalom, mind utalhat agyi érelzáródás okozta keringészavarral, mind utalhat valamilyen agyvérzés fajtára is.  Magyarországban a harmadik leggyakoribb halálozási ok a stroke.  Rizikófaktorok közt vannak ami életmódváltással rendezhetők (pl. dohányzás, elhízás, rendszeres alkohol fogyasztás, mozgásszegény életmód, stb.), illetve rendszeres orvosi kezelést igénylő rizikófaktorok vannak (pl cukorbetegség, érszűkület, szívbetegség, ritmuszavar, magas vérnyomás betegség, stb. ) Rizikófaktorok kezelésével, rendezésével jelentősen csökkenthetők az agyi keringészavarok előfordulási aránya. Nagyon fontos a prevenció szerepe, hogy megelőzzük a stroke-ot és ne csak után keressük fel a megfelelő szakorvost.

Fejfájás szindrómák

Neurológushoz forduló betegek egy harmada valamilyen fejfájásos panasz miatt jelentkezik. A fejfájások nagyon változatosan lehetnek. Az előfordulás gyakoriság, lokalizáció, egyéb neurológia tünetek, erősség alapján osztályozzuk különböző fejfájás szindrómák közé.

Fontos a megfelelő neurológiai kivizsgálás, hogy a megfelelő terápiát lehessen beállítani a panaszok csökkentése, megszüntetése céljából.

Demenciák, emlékezési zavarok

Az utóbbi évtizedekben a memóriazavarok okozta problémák egyre nagyobb számban jelentkeznek és egyre nagyobb gondot okoz a betegnek és a környezetének. Bármilyen betegség ehhez vezet, ha a központi idegrendszer globális működése zavart szenved. Memóriazavarok esetében az alapos kivizsgálás feltétlenül szükséges, hogy a megfelelő terápia választásával a beteg képességei javuljanak.

Szédülés

Leggyakoribb neurológiai tünet a szédülés. Két formáját különböztetjük meg, a forgó szédülést és a bizonytalan,  irány nélküli szédülést. A szédülés kivizsgálása a neurológiai legnagyobb kihívása, gyakran csak más társzakmákkal (kardiológia, fül-,orr-gégészet, pszichiátria, stb. ) együtt lehet meghatározni az okát.

Zsibbadás, fájdalom

A környéki idegrendszer (perifériás idegrendszer) működési zavara nemcsak zavaró és makacs tünetet okozhat, hanem következményeként súlyos egészségkárosodás is lehet az eredménye.  Magyarországon a cukorbetegség és az alkoholizmus okozza leginkább környéki idegek károsodását. Megfelelő terápia mellett nemcsak a tünetek javulhatnak, hanem a beteg életminősége is fokozatosan jobb lesz.